
Hvad er det, quizspil kan? Vi spurgte manden bag quizzone!
Anders Poulsen er manden bag spilserien quizzone, der i mere end et årti har har biddraget til hovedbrydende, hyggelige rødvins- og spilstunder i hele det ganske land.
Som quizspilsdesigner lever Anders af at stille spørgsmål til alt mellem himmel og jord. Vi syntes, det var på tide, at manden selv blev stillet nogle spørgsmål – om det hårdeste og bedste i virket som spildesigner, rejsen derhen, og hvad der gør quizspil specielle.
Hvad lavede du, før du blev spildesigner?
Det er de færreste, der bliver spildesignere lige ud af gymnasiet, og det gør sig også gældende for Anders:
“Jeg er tidligere økonom, og arbejdede som økonomiansvarlig hos en ingeniørvirksomhed, indtil finanskrisen gav sig til kende i 2008. Jeg havde længe gået med tanken om at være selvstændig, og så var jeg spilleglad. Så jeg hoppede bare ud i det. De første 5 år var lige så intense, som de var hårde.”
Hvordan kom du på ideen bag de forskellige quizzone-spil?
Spillene i quizzone-serien sælges i over 200 butikker landet over, og tæller adskillige underserier, der kridter op til quizhygge på hver sin måde. Gennem årene er flere af Anders Poulsens quizspil desuden blevet kåret til årets spil i Danmark – et faktum der bevidner, at spillene i serien er mere end bare ‘paratviden på pap’. Fællesnævneren for mange af spillene er tidselementet; dét, spildesigneren kalder ‘hyggestress’:
“Jeg udviklede ‘Timeout‘ sammen med min kone. Vi har altid nydt at hygge fredag aften med rødvin og spil, men konen faldt altid i søvn. Som en kur mod dette spurgte hun, om ikke jeg kunne lave et quizspil, hvor man ikke havde alverdens tid til at tænke. Tidspresset gør sig også gældende i ‘Skills‘, hvor man på tid dyster om forskellige færdigheder fremfor blot paratviden.”
Anders har et motto, når det gælder quizdesign: Der må ikke gå mere end 10 minutter, fra man har pakket spillet ud, til man går i gang med at spille. Dét motto må ‘Quickie‘-serien siges at imødekomme:
“Navnet på spilserien beskriver ideen bag dem; hurtig og uforpligtende skæg, man kan spille hvor som helst, og som byder op til interessante samtaler i køen såvel i sofaen.”
Hvad kan quizspil – og hvorfor er de så populære?
“Quizspil er umiddelbare; de er, hvad de er. Man skal ikke sætte sig ind i så meget, for grundsubstansen og omdrejningspunktet for quizspil er paratviden, pakket ind i simple mekanikker. Folk, der ved noget, vil bekræftes i, at de ved noget.”
Hvordan finder man på spørgsmål til quizspil?
“Det er hårdt arbejde. For at sikre, at hver kategori dækkes så holistisk som muligt, og at spørgsmålene ikke er for ensartede, udarbejder jeg gerne et skelet til kategorien, som består af 30 forskellige underkategorier.”
Er der nogle spørgsmål, du husker bedre end andre?
“Jeg husker faktisk langt de fleste spørgsmål… det er snarere de spørgsmål, jeg inte husker svarene på, der er interessante. Jeg har skrevet om vores solsystem et utal af gange, og jeg kan stadig ikke huske planeternes rækkefølge, navnet på alskens himmellegemer, osv. Det sætter sig bare ikke, uanset hvor meget jeg skriver om dem.”
Hvad er det sværeste i brætspilsbranchen? Hvad er det bedste?
“Det sværeste er at gøre alle glade; det kan man nok ikke. Som i så mange andre spilgenrer, opstår der hos mange et krav om lite mere kompleksitet og særlighed, når det gælder quizspil. Men bliver det for kompliceret, står 90% af folk af. Så det handler om at finde grænsen mellem de to ekstremer.
Det bedste ved mit job er de søde beskeder, jeg får fra nær og fjern, hvor folk deler, hvor meget de har hygget sig med de spil, jeg har lavet. Det gør altid min dag bedre, og det er en ære, at noget, jeg har skabt, bidrager til folks hyggelige stunder rundt omkring i landet.”
Du kan følge quizzone på Instagram här