fbpx

Byg en ny og bedre verden i It’s a Wonderful World

Byg en ny og bedre verden i It’s a Wonderful World

Med det amerikanske valg hængende over os alle sammen er der nok mange, der går rundt med en følelse af, at verden snart går under.

Heldigvis kan en venskabelig brætspils-dyst ofte hjælpe med at lede tankerne hen på lysere tider – og hvad er mere oplagt at spille, end It’s a Wonderful World, hvor målet er at bygge lige den fremtid, som du drømmer om?

I en ikke så fjern fremtid dyster lederne af fem globale emperier om hvem, der kan skabe den bedste (og største – det er altid den største) fremtidscivilisation – deraf spillets titel, It’s a Wonderful World. Det er dog op til beskueren at bedømme, hvorvidt der faktisk er talt om en ‘wonderful world’, for man får blandt andet mulighed for at bygge propagandaministerier, lave atombomber og genmodificere sin befolkning.

Det kunne måske lyde som et hvert andet futuristisk strategispil, men It’s a Wonderful World er ikke blevet kåret som Årets Strategispil i Finland uden grund: Det er nemlig noget så sjældent som et strategispil, der er nemt at lære for begyndere, kan spilles på under en time og som byder på intens spænding fra start til slut!

It’s a Wonderful World er det, som man kalder et card drafting og engine building brætspil; på godt gammelt dansk betyder det, at spillerne trækker kort op på deres hånd, som de så enten beholder eller smider væk, og at de konstruktioner, som bygges i løbet af spillet, løbende øger spillernes produktionskapacitet og dermed ressourcer.

Spillet forløber over fire runder, og i hver runde gennemgår spillerne tre faser: 1. Korttrækningsfasen, hvor man trækker og vælger sine kort, 2. Planlægningsfasen, hvor man beslutter, om man vil bygge eller kassere sine kort, og 3. Produktionsfasen, hvor man modtager ressourcer og bonusser for tidligere konstruerede kort, hvilke bruges til at bygge de kort, som blev gemt til konstruktion i planlægningsfasen.

Det unikke ved It’s a Wonderful World er netop de tre faser. Korttrækningen er konstrueret, så held spiller en minimal rolle, planlægningsfasen får man bonusser for sine kasserede kort, og produktionsfasen er designet sådan, at ressourcerne fordeles én efter én, så de løbende kan bruges til at konstruere spillernes kort.

Spillets dystopitema er super gennemført, men det er virkelig designet af de tre spillefaser, som bringer den hjem; alle kan være med, men det er kun mesterstrategen, der vinder.

da_DKDanish