fbpx

Nordic Design – Sådan tænker en brætspilsdesigner!

Nordic Design – Sådan tænker en brætspilsdesigner!

Mød Rustan Håkansson, den svenske brætspilsdesigner, der står bag spil som Cities: Skylines, Tribes: Dawn of Humanity, og Nations-spillene.

Læs lidt om hans proces i artiklen, eller scroll ned og se, hvordan hans interesse for brætspil startede.

Rustan har lavet brætspil siden han var blot 8 år gammel, da han lavede spilvarianter af allerede eksisterende spil, såsom Risk. Han har nu i mange år været brætspilsdesigner på fuld tid. Hans første udgivede spil, Drupal: The Card Game, udkom for over 10 år siden, og siden da har Rustan udgivet adskillige populære spil.

Rustan, hvor mange spil ejer du?
– Omkring 200. Jeg har faktisk haft over 400, men ryddede ud i dem, jeg ikke rigtigt spillede længere.

Hvad er det bedste ved brætspil?
– At det får folk til at mødes fysisk, og lave noget sammen. Simpelthen, at det er en aktivitet, der udfører sammen!

Hvad er så dit yndlingsspil?
– Ja, det er lidt fejt, men det spil, jeg har spillet allermest, må være Skak. Jeg har spillet det siden jeg var 6 år gammel. Selvom man måske ikke længere ville betegne det som et ‘brætspil’ som sådan, så minder det meget om, og jeg har spillet det virkeligt, virkeligt meget! Jeg har også spillet det meget online, og har, på én side, spillet over 25000 runder; på en anden, 15000! Jeg har nok ikke spillet lige så mange spil ‘offline’, men det er noget i den boldgade. Så – på alle måder – må dét være mit yndlingsspil.

Hvad gør dig til en god spildesigner?
Jeg er ikke den sentimentale type, så jeg kan sagtens ‘kill my darlings’, hvis det gør spillet bedre. Dette gør sig klart mest gældende i Cities: Skylines, som startede med at være et klassisk, alle-mod-alle-spil – men jeg syntes lige, jeg ville se, om det gjorde sig bedre som samarbejdsspil. Og det gjorde det.

Hvilke råd har du til spirende spildesignere?
Noget, der virkeligt er svært når man først kommer ind i denne branche er, at man ikke ved, hvordan noget fungerer, og ikke har udgivet noget som helst. Og der kan være meget at holde styr på i starten. Men altså: Få lidt erfaring med fx at færdiggøre – fra prototype til produkt – et projekt, for derved at vokse som en brætspilsdesigner. Når det er gjort, har du en bedre idé om, hvordan branchen fungerer, hvilket gør det langt nemmere at tage kontakt til de forskellige publishers. Det første spil er klart det sværeste, så et råd til spirende spildesignere er også, at kæmpe den gode kamp for at få det første spil på markedet. Det er lige meget hvordan – bare det kommer ud!

Derefter vil der var mange ting, der bliver lettere, fx, som før nævnt, at komme i kontakt med publishers.

Hvad er det næste for dig?
Jeg tror jeg har en 8-9 forskellige projekter, jeg aktivt arbejder på for tiden. Mange af dem er baseret på computerspil, hvis firmaer i høj grad begrænser, hvor meget jeg må sige om dem for nu – så jeg kan ikke sige meget mere end det, lige nu. Men I må bare vente og se!

da_DKDanish